5 Tips till Överviktsopererade

5 Tips inom Livsstilshälsa för överviktsopereade – Kroppen

Många vänder sig till oss som har genomgått Överviktstsoperation. Vi ger våra bästa tips inom Livsstilshälsa. Vi berätta om  Salutogenes förhållningssätt här  

  1. Det viktigaste av allt är att ta reda på VARFÖR .
    Vad var det som gjorde att du genomgick överviktsbehandlingen, med överviktskirurgi? Vad fanns i bägaren? orsakerna förändras ej pga överviktsoperation. De första 3 åren omstartsåren är jätteviktiga år att lära in nytt livsmönster inom livshjulets olika delar.
  2. Kroppen & knoppen.
    Flytta fokus från vågen, den kommer aldrig berätta hur kroppen mår på insidan. Stress är en av de största orsakerna till ohälsa. Lägg bort vågen för ditt bästa hållbara resultat. Ingen är sin vikt. – Kasta helt enkelt bort vågen, om du har en!
  3. Sätt av tid för planering av livets alla delar.
    Många har missat att det tar längre tid att äta efter en överviktsoperation. Du vill ju inte äta dig till bristsjukdommar. Sätt av tid för planering men framförallt ta reda på varför till fetman, finns samsjuklighet? Då behöver kosten anpassas för även dessa delar. Kan tex vara att du är överviktsopererad, lever med smärta som tex Fribromyalgi. Kostvalen och dess betydelse för hållbart resultat på både överviktsbehandlingen och fibromyalig. Det kan även förekomma psykisk ohälsa. Då kan kostplaneringen vara synnerligen viktig för bästa hållbara hälsa.
  4. Mät kroppen med måttband.
    Då ser du vad som händer. Muskler väger mer än fett lura dig inte med vågen.
  5. Inom sjukvården /dietister pratar mycket om deciliter mått.
    Vi utgår ifrån dygnsintaget av kost då kan man lägga bort stressen som många har/får. Du har full koll på vad som behöver ätas över dagen och enkelt fördela det till ca 5-6 måltider. Vissa äter kanske 7-8 ggr/ dag. Lägg bort stressen planera kosten i god tid. Här kommer matsmarta lösningen in ta reda på allt som jag skriver om i boken Mellanmål på väg. Vem är du vart ska du? har du råd att kasta helt vanlig mat? Vad ger du för kost till barnen om det finns barn i familjen? Förändra familjehälsan är ett stort område för familjer som genomgått överviktsbehandling. Inkludera hela familjen, planera kosten genom en balanserad kost. Jag Mia arbetar med bla LCHQ sedan många år. En kost som passar alla.  Så enkelt det blir när hela familjen äter samma veckobuffé som den som genomgått överviktsbehandling

Genom Podcasten Sluta Banta – Börja Leva, sprider vi kunskap och erfarenheter. Missa inte att lyssna på Överviktsforskare Erik Hemmingsson. Vi har gjort 3 avsnitt om övervikt & boken Slutbantat Lyssna gärna här. 
– A
tt leva som överviktsopererad över 25 år,  3 avsnitt skapades i samband med Mias 25 års dag som Överviktsopererad. Del 1, Del 2, Del 3

  • Salutogent perspektiv handlar om pedagogik och ledarskapHälsopedagogik.
    – Det behövs daglig träning och fokus från – vad är orsaken till eländet jaget lever i till – vad är det som gör att det trots allt fungerar i livet.
    – Det är en kompetens i sig att träna sin medvetna hjärna att sätta fokus till det som fungerar. Ta stöd,  för att orka fortsätta leda  dig  själv och andra till en ökad livsstilskomeptens.

Förutom podcasten Sluta Banta – Börja Leva erbjuds Friskvårdstjänster platsoberoende

Vill du läsa om andra som sökt stöd ”Klicka här”

Lev här o Nu
Mia Ånemyr
Info@miaanemyr.se
Telefontid? Ja kolla in här när den är för veckan https://miaanemyr.se/kontakt/
Entreprenör inom Livsstilsälsa / Föreläsare / Författare / Podcaster/

Mia är utbildad inom ACT, TA, Dipl,kostrådgivare, ISOdieten coach, Hälsoinspiratör, Alkoholrådgivare & har tidigare arbetat 16 år inom akutsjukvård.
Mia har gett ut böckerna Mellanmål på väg & Adrians Kalasbok naturligt gott

Företagets hemsida  Mia Ånemyr
Samarbetande företag hittar man här 

/Mia är även överviktsopererad sedan 25 år/