Avsnitt 4 Compassion – Sluta Banta – Börja Leva podden

Avsnitt 4 Compassion – Sluta Banta – Börja Leva podden

Sluta Banta – Börja Leva omstartskalender. I avsnitt 4 berättar Karolina Palmberg om Compassion – Självledarskap. Sluta Banta – Börja Leva podcasten är kostnadsfri att nyttja!

Sluta Banta Börja Leva

Självmedkänsla: att vara sin egen schyssta kompis – Konsten att vara självsnäll
Din hjärna är din bästa kompis! och ett var de mest hjälpsamma verktygen är att vara SJÄLVSNÄLL. Att behandla sig själv som en schysst kompis och att påminna sig om att sinnet är en hjälpare istället för en stjälpare.
Genom att ha kunskap om hur tankar och känslor ställer till det för oss att vi gör samma beteende om och om igen och vi behöver hitta alternativa beteende att ta till.
Jag jobbar utifrån perspektivet : Kognitiv beteendeförändring- gör något annorlunda, kartlägg dina resurser, kroppen är där din själ och hjärna bor och ägna dig åt menings fullsysselsättning, mat är mat och det regelbundna ätande är hjälpsamt, ät en portion per person.
att jobba med att din hjärna är din bästa kompis är också att hitta dina egna LYCKO-hormoner eller Lugn och Ro hormoner, de som du har naturligt i din kropp. Dopamin ger din kraft, serotonin  ger dig känsla av flow och oxcitocyn ger dig lugn och ro.
om du vill aktivera  ett  dopaminpåslag så kan  vi kan prata om det utifrån din 3 delade hjärna uppdelad i reptilhjärnan, amygdala och pre- frontal cortex. Där reptilhjärnan är den del som utvecklades först och skyddar oss från fara. Amygdala är vårt känslocentra och prefrontal cortex sitter i pannloben och hjälper oss att fatta logiska beslut.
När du börjar att känna dig orolig så aktiveras kortisol påslaget- kortisol aktiveras vid stress, och gör att du känner dig orolig, okoncentrerad och svårt att fokusera.
för att hitta till lugn och ro- oxciticyn så finns det många vägar dit. Beröring, långa djupa andetag, värme och vila och omtänksamhet om sig själv och andra.
När oron kommer kan du välja att använda dig av uttrycket FAVVO:
  • förståelse för situationen
  • acceptans
  • värme
  • vänlighet 
  • omtänksamhet.
Om du funderar ut hur du kan bemöta dig själv när oro och rastlösheten kommer är oddsen att du använder dig av strategierna större än att du använder dig av ett automatiskt beteende, du hamnar i skam och skuld och misslyckande och du känner dig värdelös.
Genom att använda dig av strategierna självmedkänsla och självmedvetenheten och vad ska du göra istället? så har du möjlighet att agera iställer för att reagera. 
Du ska hitta en trygg plats och använda andetaget- andas in och sedan på en utandning så att du kan känna dig trygg.

Andningsövningen: när du inte vet vad du ska göra- gör den här! 

  • Andas in genom näsan och ut genom näsan
  • In genom näsan och ut genom munnen
  • In genom munnen och ut genom munnen
  • In genom munnen ​och ut genom näsan
  • fortsätt i några rundor eller sätt en klocka på 3 minuter.
  • läs Konsten att vara självsnäll
Sluta Banta – Börja Leva startade med en 31 avsnitt i Omstartskalendern här 

 

Vi finns för dig

Karolina & Mia

/ Mia Ånemyr
På Sileo
– Mia Ånemyr
Entreprenör inom livsstilshälsa
info@miaanemyr.se

Avsnitt 4 Compassion – Självmedkänsla – Sluta Banta – Börja Leva podden