Blomkålspizza – glutenfri pizzabotten

Blomkålspizza – glutenfri pizzabotten

Kan man äta pizza om man skapar hållbar hälsa? Självklart! Att utgå ifrån att det som bärs hem från affären är grunden till hållbar hälsa, då är det inga hinder. Beroende på vad man bär hem från affären, finns bra råvaror hemma är det enklare att ha koll på planeringen av kosten!

Kopplar man dessutom på #dynsintag med veckomeny är det ju bara en av dagens 5-7 måltider!

Krångla inte till livet – Lev livet! Att äta Pizza på det som finns kvar av veckans Buffé – Som kalkon, kyckling, massa goda ostar och grönsaker i massor. Grönkål är makalöst gott på pizza. Denna goding är på blomkålsbotten! 

Ingredienserna är!
hg Blomkålshuvud
dl Quinoamjöl
krm Salt
2-3 st Ägg
125 gram Riven ost 17-23 % /Mozzarella
Färsk oregano/thaibasilika torka själv billigare än att köpa färdigt. Plus att du vet vad du äter
hg Kalkon/Kyckling/Parmaskinka/Salami
0,75 dl Tomatsås/Tomatpuré

Deg:
Riv blomkålen fint i matberedare. Blanda i äggen & mjölet. Salta lite.
Mjöla händerna lite när du plattar ut ”degen” på bakplåtspapper. Gör 1 stor eller 2 mindre:
Grädda i ca 10 min på 220 grader.
Ta ut och lägg på tomatsåsen med fyllning + osten.
Grädda vidare i ca  8-10 minuter på 200 grader. Mitt i ugnen.

Fyllning:
Kalkon/Kyckling/Parmaskinka/Salami
Riven ost/Mozzarella
Tomatsås / tomatpuré med en skvätt olja och lite oregano.
Pinjenötter

Servera Råkostsallad till – Recept? ingen fara klicka bara här

Med bättre planering och framförhållning slipper man dagens kanske tråkigaste fråga
”Vad ska vi äta

Ta fram den SMARTA planeringen,

S – specifik
M- mätbart
A- anpassat
R-ealistiskt
T- idsbestämt

Ät och njut!
/Mia Ånemyr

Vad vi erbjuder för utbildningar & produkter? Finns förtydligat ”Klicka här”