Gå ner i vikt och behåll den nya vikten livet ut

Gå ner i vikt är i regel enkelt -Men att behålla den minskade vikten, det är inte alltid lika enkelt!

Varför är det så?
För att behålla den nya vikten behövs motivaton, pepping, inkludera omgivningen, tydliga & realistiska delmål & mål, avstämmning, återfallsprevention, sluta tänka bantatankar, finna en livsstils som motiverar individen dagligen. Ingen period eller Quix Fix.

Den egna motivationen är avgörande!
Därför är det viktigt att reflektera över varför du vill gå ner i vikt, vad du själv går igång på och vad som kan få dig på banan igen om motivationen dalar.  
Att lägga om sin livsstil kräver både fokus och hårt arbete.

Pepping!
Vad peppar dig? Vad är det som gör att du i alla väder och dagar gör det som kommer att behöva göras för att behålla den nya vikten?

Inkludera omgivningen!
Berätta för nära och kära att det är en hälsofrämjande livsstilsförändring på gång. Bjud in dem att medverka i omstarten. Att du har bestämd dig, det är viktigt att det kommer fram.

Coachning från familj & vänner!
Forskning inom övervikt och hälsa är tydlig med att personligt stöd ökar chanserna för att du ska lyckas nå resultat som håller. Det kan vara från en familjemedlem, en vän eller en personlig coach.

Coach, mentor inom branchen!
Vänner är bra. Men så värt att med professionellt stöd, pepping, energi & kompetens att få till den varaktiga förändringen. Regelbundna samtal /träffar med någon som både hör det som sägs och det som inte sägs. MI = motiverande samtal. Leder fram steg för steg. ACT Acceptans and cometment, 3;e vågens KBT bra verktyg på överviktsrelaterande ohälsa.

Delmål, mål & avstämmning!
Viktminskning handlar om en beteendeförändring ditt Mindset – speciellt om du vill slippa att pendla upp och ner i vikt. Jojobantandet tar nu slut! Genom SMART – planering inifrån & ut i livets alla delar och kontinuerlig kontakt skapas livet där vikten är i balans. När du är i balans är vikten i balans.

Varför, hur & När?
Därför är det viktigt att fråga dig själv hur mycket du vill förändra din livsstil, vet man inte varför blir hur och när rätt omöjligt att få hållbart.

Ger man upp kommer JOJObantandet ta över igen. Med förändrat Mindset skapas nya förutsättningar efter dig.

Övervikt kan bero på en eller flera orsaker. Arv, miljö, okunskap av kost & livsstil, socioekonomiskt utsatta områden & stress.
Hälsovinsterna kan vara en motivator att göra det som behöver göras för att minska i vikt och behålla den nya vikten och hälsan livet ut.

Efter påsk, sommar, jul, storhelger osv ska många börja förändra sin livsstil. Varför lura sig själv så?
Börja Idag! Sluta Banta – Börja Leva!

Dieter är allt som äts men ack så förknippat med Bantning. När man  hittar en diet som man klarar av att äta 7 dagar i veckan, det är då den hållbara delen i livet tar vid. Dag för dag, steg för steg…

När du funderar på vem eller vilka som kan vara rätt att ta hjälp av?

  • Se till att de har kunskap om den eventuella samsjuklighet som kan finnas
    fokusera på Salutogen hälsa. Skillnaden om man går till sjukvård eller friskvårdsföretag.

Bota eller förebygga? Det går ej att förebygga hälsa. Men det går att förebygga ohälsa!

Fysisk aktivitet – Rörelseglädje!

150 minuter i veckan enligt WHO – hur många minuter ligger du på nu?

Är du intresserad av att ansluta dig till oss?
Lägg ett mail så kontaktar jag dig för upplägg, berätta vad du känner dig behöva, namn och telefonnr så återkommer jag inom 3 arbetsdagar – mailen är denna  info@miaanemyr.se
Sileo arbetar med att förebygga ohälsa till en varaktig livsstil.

Företaget har latinska ordet för Omstart

Du är värdefull!

Sileo
-Mia Ånemyr/
Mia Ånemyr
Mia är utbildad inom ACT, TA, Dipl,kostrådgivare, ISOdieten coach, Hälsoinspiratör, Alkoholrådgivare & har tidigare arbetat 16 år inom akutsjukvård.
Mia har gett ut böckerna Mellanmål på väg & Adrians Kalasbok naturligt gott