Gästskribent Alex – Diagnos eller dumförklarad

Alla de som har AD/HD som jag borde få en hedersmedalj. 
För sitt driv,  engagemang och otroliga förmåga att tänka ut idéer. 
Alla hanterar sin AD/HD på olika sätt. Medicin, terapi eller typ coaching kan hjälpa. 
Detta är de tre verktyg som har hjälpt mig att hantera min AD/HD. 
Jag fick diagnosen AD/HD november 2018.
Jag har länge trot att det är fel på mig att det är jag som gör fel. 
Efter att jag fick diagnosen AD/HD så ser jag att det är inget fel på mig. Jag är bara inte som alla andra och att ni inte förstår mig. 
En tankeställare som verkligen ruska upp min värld. 
Men man hittar ett sätt att leva med sin diagnos och gör det så bra man kan.  

Men varför ska vissa behöva se ner på oss som har en AD/HD diagnos? 
Eller att dumförklara någon som tänker utanför boxen som ser lösningar som du inte ser är inte vårt fel. 
Vi tänker snabbt och vår impulskontroll är inte som den är hos dig vilket vi vet  kan vara ett problem för vår omgivning. 
Jag tänker, ser och känner saker på ett annat sätt som du inte gör. 
En morgon kan bli helt förstörd om någon viktig rutin förstörs. 
Hur tror du ett barn upplever det?
Jag upplever vissa saker väldigt kraftfullt och det kan påverka mig otroligt mycket. 
Att få flera instruktioner på samma gång eller att bli störd när man är fokuserad på något annat gör mig stressad, irriterad och uppgiven. Jag vill inte vara arg på dig men jag klarar inte av att göra flera saker samtidigt. 
Jag är medveten om att detta är jobbigt för dig att du inte förstår varför det är så svårt att det inte går i din takt eller att jag inte förstår de enkla uppgifter du gett. 
Jag blir inte ledsen för det men jag blir ledsen när jag försöker förklara och reaktionen från dig blir ilska.
Då vill jag inte vara där. 
Såna tillfällen är jobbiga. Jag kan nog göra likadant mot dig när du jobbar sakta enligt mig. Detta är jag ledsen över att jag inte lärt mig hantera än. 
Ge mig tydliga instruktioner, prata långsamt och påpeka gärna för mig om jag pratar otydligt eller om du inte förstår. 
Jag tror ju att du förstått om du inte sagt nått. Sen stor man där och väntar. Du eller jag gillar inte att vänta. 
Planering är något som inte alltid funkar. Tiden försvinner enkelt. Tankarna på något annat gör så man tappar tid och rum.
Rutiner, struktur och grund planering är A o O för mig. 
Tror många med AD/HD känner igen sig. 
Jag kan lätt försvinna i min lilla värld av roligheter. 
Tänker ut recept, poesi texter, film manus och roliga bilder. 
Detta kan vara en kompetens man lätt  glömmer bort. Det ger idéer till skapande av alla dess slag. 
Så många recept och tankar om mat och Nhl jag har i skallen är enormt. Men när denna energi saknas så kommer det inget ut.
Det gäller att skriva ner dessa tankar vilket hjälpt mig enormt mycket. 
Men just detta kan också vara ett problem.
För mig när jag tänker mig bort och alla idéer kommer så sitter man där och plötsligt så är det bara 15 min kvar till lunchen ska vara klar och potatisen är inte kokt. 
När tidsuppfattning försvinner då kommer stressen. En stor trigger för mig som ökar sockersuget.
Lösning på detta är åter igen planering. 
Mycket att vara sin plan trogen. Gör saker i rätt ordning. Ibland räcker det inte till för mig speciellt när jag är nedstämd eller enormt uppjagad. 

Fått hjälp att planera min arbetsdag nu.
Börjar förstå mina verktyg fungerar. 
Försöker ta en dag i taget men tankarna är redan på nästa vecka. 

Tacksam att ha en förstående familj och vänner. 
Det finns så mycket förståelse och acceptans men jag vill förklara hur det är i min värld för er. 
Jag vill inte missa en middag, orsaka ett bråk eller göra någon ledsen. 
Jag försöker hantera mina känslor och bearbeta dessa. 
Men jag önskar att ni kan försöka förstå att ni behöver vara tydlig med mig.
 
Älskar er alla/ Alex

Vill du dela också göra skillnad för andra genom att dela din Story i en Omstart genom att våga Börja Leva?

Varmt välkommen 
Mia Ånemyr
Entreprenör/Författare/ Hälsoleverantör
info@miaanemyr.se