Meny för en dag i mitt liv.

Meny för en dag i mitt liv.  

För 22 år sedan började jag laga veckans mat på söndagar.

Meny för en dag i mitt liv.  På mina visitkort står det ”Ät allt men inte alltid”  Till varje individ i JAGform. För vad allt är i varje individs liv beror ju på. Det beror på motivation, kunskap, önkade resultat, samsjuklighet, allergier, osv.

  • För 24 år sedan, hade jag en önskan att bli smal… De kostvalen jag gör sedan 2005 fanns inte i min vildaste fantasi i min dåtid. Då trodde jag att det fanns genvägar. Jag hade genomgått 2 överviktsoperationer i jakten på den smala lyckan. Trots dessa gick jag ändå upp i vikt bägge gångerna… 
  • Det var när jag förändrade mitt liv och slutade Banta, accepterade det jag inte kunde förändra och fokuserade på hur jag kunde få ett meningsfullt liv utifrån de mina förutsättningar. 
  • Resan från den dagen jag insåg att vägvalet verkligen var en miss. Har drivit mig till en nyfikenhet på livet  vägar inom Salutogen hälsa. 2006  startades företaget som sedan den dagen har utvecklats genom många utbildningar & livskompetener.
  • De ligger till grund hur jag lever migg liv, vilka näringskällor jag väljer att tanka min kropp & knopp med.  
  • I mitt förra liv, valde jag  på choklad, smulade digistivekex, smörgåsar, skogaholmsbröd med leverpastej. Bullar  & torra kakor, Brago kakor.
  • Valen är numera näringstät kost, väljer inte bort. Inga förbud. Som jag skriver i boken Mellanmål på väg, Unna sig hållbar hälsosam livsstil, ett dagligt åtagande. Gör det värt att leva i hälsans stig dag för dag.

    Är det värt att äta? Ät & Njut. Känn ingen skam & skuld. Ta kontrollen över ditt liv. Lev livet, tanka rätt & framförallt Sluta Banta – Börja Leva.
Så här kan en ”Meny för en dag” se ut i mitt liv.  

Alltid fokus på dygnsintag. Då har jag lagt stressen åt sidan. I över 22 år har jag lagat veckans mat på söndagar, på torsdagar tar jag hand om kvarvarande mat (Mellanmål på väg)  livskartan snurrar dag för dag. Inre & yttre faktorer påverkar många. Det vill jag att alla lär sig kontrollera oavsett vem du är.

Frukost:
Pizzaomelett 2-3 ägg, kyckling, tomater & ruccola. Kaffe,  1 glas Aloe- Vera, 2 st omegakapslag, 2 st royal gelly, 1 flaska Argi+. Eller en smoothis med proteinpulver Ultra från Forever, bladspenat & ingefära på lättmjölk.
Smaksätter maten med gurkmeja, vitlök & mycket ingefära. Bra för kroppen & knoppen.
Som jag skriver i boken Mellanmål på väg & även på SpisaBra i Planeringstipsen. Förbered, utgå i från kyl, frys & skafferi. När jag vaknar på morgonen börjar jag äta dagens intag = dygnsintag. Jag räknar inga kalorier, jag väger ingen mat, jag utgår alltid ifrån proteiner i samtliga recept, veckomenyer & ren skär muskelmat.

Mellanmål:
1 ½ dl keso naturell, blåbär & flagade kokosflarn Smakprov finns här

Lunch:
125 gram proteiner, kyckling, lax, nötfärs, kalvfärs, det mesta tilllagas i ugnen. Tillbehör är ofta wokade grönsaker, tomater & kalla såser/röror på turkisk yoghurt smaksatt med naturliga smaker.
Måltidsdryck,  vatten smaksatt med gurka eller lime

Mellanmål:
Kallskuret, kalkonfilé, kycklingfilé, smoothis, matmuffins, ägg, mandlar, avocado. Eller en smoothis med proteinpulver Ultra från Forever, bladspenat & ingefära på vatten.

Middag:
100 gram proteiner, kyckling, lax, nötfärs, kalvfärs, det mesta tilllagas i ugnen. Tillbehör är ofta wokade grönsaker, quinoa och tomater. Kalla såser/röror på turkisk yoghurt smaksatt med naturliga smaker.
Måltidsdryck  vatten smaksatt med ex gurka eller lime

”Nattmackan”
Det som finns kvar från dagens meny. Det kan då bli en smoothis, en tappastallrik med räkor, kalkonrullar med paprika. En ”macka” kan vara fyllda paprika halvor med kesoröra osv.
För mig handlar det om att skapa hälsa. Inte bevattna min berornde hjärna.
Varför tillsätter jag proteinpulver?
För att göra mitt liv värt att leva, underlätta ättiden. Att sätta av tid för tillagningen, och ätandet är viktigt för alla.

Min kostplanering utgår jag ifrån att vattna det jag vill ha mer av & mindre av det jag vill ha mindre av. Så aggerar jag i hela mitt liv oavsett om vi möts live eller online. Lever jag som jag lär.

Hälsoleverantör – Mia Ånemy
Med lång erfarenhet av kost & livsstilsplanering till hållbar hälsosam livsstil 
Vi tar fram det som du vill ha mer av. 
Telefon: 0706 – 204 206 kostnadsfri telefonrådgivning, måndag, ondsag & fredag kl 8,00 – 9.00
Mail: info@miaanemyr.se 
– Sileo på FB  
– Friskvårdstjänsten SpisaBra med Hälsosam vardagsmat på FB
– På instagram  här 

Välkomna till Sileo – Mia Ånemyr Hälsoleverantör på www.miaanemyr.se