Meny för en dag i mitt liv.

Meny för en dag!   

För över 20 år sedan började jag laga veckans mat på söndagar.

Meny för en dag.  På mina visitkort står det ”Ät allt men inte alltid”  

Till varje individ i JAGform. Vad allt är i varje individs liv beror ju på. Det beror på motivation, kunskap, önskade resultat, samsjuklighet, allergier, osv.

  • För 25 år sedan, hade jag en önskan att bli smal… De kostvalen jag gör sedan 2005 fanns inte i min vildaste fantasi i min dåtid. Då trodde jag att det fanns genvägar. Jag hade genomgått 2 överviktsoperationer i jakten på den smala lyckan. Trots dessa gick jag ändå upp i vikt bägge gångerna… 
  • Det var när jag förändrade mitt liv till nytt Mindset och slutade Banta, accepterade det jag inte kunde förändra och fokuserade på hur jag kunde bygga ett meningsfullt liv utifrån mina förutsättningar, förändringen till hållbar hälsa började träda fram. 
  • Resan från den dagen jag insåg att vägvalet verkligen var en miss. Har drivit mig till en nyfikenhet på livets  vägar inom Salutogen hälsa. 2006  startades företaget som sedan den dagen har utvecklats genom många utbildningar & livskompetenser.
  • De ligger till grund hur jag lever mitt liv, vilka näringskällor jag väljer att tanka min kropp & knopp med.  
  • I mitt förra liv, valdes choklad, smulade digistivekex, smörgåsar, skogaholmsbröd med leverpastej. Bullar  & torra kakor, Brago kakor.
  • Valen är numera näringstät kost. Inga förbud. Som jag skriver i boken Mellanmål på väg, Unna sig hållbar hälsosam livsstil, ett dagligt åtagande. Gör det värt att leva i hälsans stig, dag för dag.

    Är det värt att äta? Ät & Njut. Känn ingen skam & skuld. Ta kontrollen över ditt liv. Lev livet, tanka rätt & framförallt Sluta Banta – Börja Leva.
”Meny för en dag”

Alltid fokus på dygnsintag. Mindre stress. I över 20 år har veckans mat lagats på söndagar, på torsdagar  rekommenderas /Kylskåpsröj/ (Mellanmål på väg)  livskartan snurrar dag för dag. Inre & yttre faktorer påverkar många. Det vill jag att alla lär sig kontrollera oavsett vem du är.

Frukost:
Pizzaomelett 2-3 ägg, kyckling, tomater & ruccola. Kaffe, 2 st omegakapslar, 1 EHT. Eller en smoothis med bladspenat & ingefära på lättmjölk.
Smaksätt maten med gurkmeja, vitlök & mycket ingefära. Bra för kroppen & knoppen.
Som jag skriver i boken Mellanmål på väg. Planeringstips. Förbered, utgå i från kyl, frys & skafferi. När jag vaknar på morgonen börjar jag äta dagens intag = dygnsintag.

Räkna inga kcal, utgå ifrån proteiner. Ren skär muskelmat. 

Mellanmål:
1 ½ dl keso naturell, blåbär & flagade kokosflarn  

Lunch:
125 gram proteiner, kyckling, lax, nötfärs, kalvfärs, det mesta tilllagas i ugnen. Tillbehör i form av långsamma kolhydrater. är ofta wokade grönsaker, tomater & kalla såser/röror på turkisk yoghurt smaksatt med naturliga smaker.
Måltidsdryck,  vatten smaksatt med gurka eller lime. 

Mellanmål:
Kallskuret, kalkonfilé, kycklingfilé, smoothis, matmuffins, ägg, mandlar, avocado. Eller en smoothis.

Middag:
100 gram proteiner, kyckling, lax, nötfärs, kalvfärs, det mesta tilllagas i ugnen. Tillbehör är ofta wokade grönsaker, quinoa och tomater. Kalla såser/röror på turkisk yoghurt smaksatt med naturliga smaker.
Måltidsdryck  vatten smaksatt med ex gurka eller lime

”Nattmackan”
Det som finns kvar från dagens meny. Det kan då bli en smoothis, en tapastallrik med räkor, kalkonrullar med paprika. En ”macka” kan vara fyllda paprika halvor med kesoröra osv.
För mig handlar det om att skapa hälsa. Inte bevattna min beroende hjärna. Vad behöver du vattna

Handlar matsmart för miljöns bästa. Kastar inget /Kylskåpsöj/ 

  • Jag valde bort alkoholen men knarkade socker istället ”Läs gärna här”
  • Kost & livsstil bortom bantartänket ”Läs gärna här” 
  • Kostplanering en utgår från att vattna jaget som vill ha mer av & mindre av det jaget vill ha mindre av. Så agerar jag i hela mitt liv oavsett om vi möts live eller online. Jag lever som jag lär.
  • LCHQ lågkolhydratkost en hälsofrämjande livsstil. 

Sluta Banta – Börja Leva

Har du startat ett hälsosammare liv – om och om igen – sett dig själv misslyckas av olika anledningar – om och om igen? Vill du Sluta Banta och Börja Leva istället? Då är detta något för dig!

 

Kom i gång - Bli ditt bästa jag
Steg 1 Skaffa bra saker i kyl, frys & skafferi för hållbar hälsa

Välkoman till

Sileo
Mia Ånemyr
Med lång erfarenhet livsstilsplanering till hållbar hälsosam livsstil 
Telefon: 0706 – 204 206  
Mail: info@miaanemyr.se 
 – På instagram  här