Meny för en dag i mitt liv.

Meny för en dag!   
Hur har jag Mia gjort för att skapa hållbart liv inom livsstilshälsa? 
Vägen var krokig de första 8 åren efter fetmabehandlingarna med kirurgi. 1994 Gastric Banding, 2000 Gastric Bypass. Nedan kort om den resan samt en måltidsmall som jag hoppas ska hjälpa dig en bit på vägen.

  • För 28 år sedan, hade jag en önskan att bli smal… De kostvalen jag gör sedan 2005 fanns inte i min vildaste fantasi i min dåtid. Då trodde jag att det fanns genvägar. Jag hade genomgått 2 överviktsbehandlingar med kirurgi i jakten på den smala lyckan. Trots dessa gick jag ändå upp i vikt efter bägge behandlingarna…
  • Det var när jag förändrade mitt liv till nytt Mindset och slutade Banta, accepterade det jag inte kunde förändra och fokuserade på hur jag kunde bygga ett meningsfullt liv utifrån mina förutsättningar, förändringen till hållbar hälsa började träda fram. 
  • Resan från den dagen jag insåg att vägvalet verkligen var en miss. Har drivit mig till en nyfikenhet på livets  vägar inom livsstilsfrämjande hälsa. 
  • 2006  startades företaget som sedan den dagen har utvecklats genom många utbildningar & livskompetenser.
  • De ligger till grund hur jag lever mitt liv, vilka näringskällor jag väljer att tanka min kropp & knopp med dagligen. 
  • I mitt förra liv, valdes choklad, smulade digestivekex, smörgåsar, skogaholmsbröd med leverpastej. Bullar, torra kakor som Brago kakor.
  • Kostvalen är numera näringstät kost. /LCHQ/ Inga förbud. Som jag skriver i handboken Mellanmål på väg, Unna sig hållbar hälsosam livsstil, ett dagligt åtagande. Gör det värt att leva i hälsans stig, dag för dag.

    Är det värt att äta? Ät & Njut. Känn ingen skam & skuld. Ta kontrollen över ditt liv. Lev livet, tanka rätt & skapa tid att leva i nuet!
”Meny för en dag”

Alltid fokus på dygnsintag. Mindre stress. I över 20 år har veckans mat lagats på söndagar, på torsdagar  rekommenderas /Kylskåpsröj/ (Mellanmål på väg)  Inre & yttre faktorer påverkar många. Det vill jag att alla lär sig kontrollera oavsett vem du är.

Frukost:
Pizzaomelett 2-3 ägg, kyckling, tomater & ruccola. Kaffe, 2 st omegakapslar, Aloe Vera.  Eller en smoothis smart om man har svårt att äta på morgonen. Jag använder dagligen klicka ”HÄR”
Smaksätt maten med gurkmeja, vitlök & mycket ingefära. Bra för kroppen & knoppen.
Som jag skriver i handboken Mellanmål på väg. Planerings tips. Förbered, utgå i från kyl, frys & skafferi. Vecko handling, veckomatlagning mm .
När jag vaknar på morgonen börjar jag äta dagens intag = dygnsintag.

Räkna inga kcal, utgå ifrån proteiner. Ren skär muskelmat. 

Mellanmål:
1 ½ dl keso naturell, blåbär & mûslie recept i bloggen 

Lunch:
125 gram proteiner, kyckling, lax, nötfärs, kalvfärs, det mesta tillagas i ugnen. Tillbehör i form av långsamma kolhydrater. är ofta wokade grönsaker, tomater & kalla såser/röror på turkisk yoghurt smaksatt med naturliga smaker.
Måltidsdryck,  vatten smaksatt med gurka eller lime. 
Alternativt äts Smoothis som frukost, dessa anpassas så näringsläran blir rätt. Vilket innebär minst 80 g protein / dag som Bariatric Lifstyle = Gastric Bypass/Gastric Sleeve behandlad)

Mellanmål:
Kallskuret, kalkonfilé, kycklingfilé, smoothis, matmuffins, ägg, mandlar, avocado. 

Middag:
100 gram proteiner, kyckling, lax, nötfärs, kalvfärs, det mesta tillagas i ugnen. Tillbehör är ofta wokade grönsaker, quinoa och tomater. Kalla såser/röror på turkisk yoghurt smaksatt med naturliga smaker.
Måltidsdryck vatten smaksatt med ex gurka eller lime

”Nattmackan”
Det som finns kvar från dagens meny. Det kan då bli en smoothis, en tapastallrik med räkor, kalkonrullar med paprika. En ”macka” kan vara fyllda paprika halvor med kesoröra osv.
För mig handlar det om att skapa hållbar hälsa. Inte bevattna min beroende hjärna. Vad behöver du vattna, vad är du villig att vattna? 
Hjälp finns! 

Handlar matsmart för miljöns bästa. Kastar inget /Kylskåpsöj/ 

Kom i gång - boka 15 minuter kostnadsfri konsultation.
Steg 1 Skaffa bra saker i kyl, frys & skafferi för hållbar hälsa

Väl mött!
Mia Ånemyr

Entreprenör inom livsstilhälsa, författare & föreläsare med lång erfarenhet av Livsstilsplanering hållbar livsstil

Maila; info@miaanemyr.se
Ring 0706-204 206