Pernilla Ohlsson – fysisk aktivitet gör så att hjärna kopplar….

Kroppen & knoppen en artikelserie i Hjälp till självhjälp – Pernilla Ohlsson – fysisk aktivitet 

Syftet med artikelserierna ”Hjälp till självhjälp” Kroppen – Knoppen.
Vikt är oerhört viktigt i sig men för en hälsosam hållbar livsstil kan fokus behöva flyttas fram till vem är jaget bortom vikten. Kroppen & Knoppen artikelserierna ett av det finaste vi alla kan göra och ge till andra. 
En artikeldel med 5 frågor fyllda med lika många fantastiska verktyg att lära mer av. Varsågod att ta del av  Motiveras av Pernilla Ohlsson – fysisk aktivitet  

Kroppen & knoppen en artikelserie i Hjälp till självhjälp!

Frågar 1.
Vad är hälsa för dig?
Svar: Hälsa är för mig när kroppen och knoppen har balans. Låter fint när jag säger att kroppen ska vara trött och knoppen ska vara lugn och fin samt att kroppen ska ha fått den mat som den behöver för att gå runt.

Frågra 2.
På vilket sätt har viktminskningen påverkat din hälsa idag?
Svar: Idag gör jag saker för att jag kan, som jag inte gjorde innan för att jag inte kunde eller för att det va för jobbigt!
Jag rör mycket mer på mig idag och jag tänker på vad jag stoppar i mig. Äter givetvis inte alltid rätt, (choklad och kanelbullar e bara sååååå gott) men stoppar jag i mig det så kallade onyttiga sakerna så är det ett val och ett beslut som jag sedan inte ångrar utan bara får träna och röra lite mer på mig.

Fråga 3.
Har du tillräckliga kunskaper & motivation att fortsätta din hälsoutveckling? Om du svarar Ja, berätta om din kunskap. Om du svarar Nej, vad saknar du?
Svar:   Ja, idag har jag tillräckliga kunskaper för att fortsätta min sk hälsoresa. Hade det inte varit för hjälpen jag fått via samtal och stöttning av Mia Ånemyr så hade jag säkert varit väldigt illa ute och kanske sjuk då jag inte fick stopp på min viktnedgång. Idag har jag fått en för mig helt underbar balans mellan fysisk aktivitet och mat. En del tycker säkert att jag tränar för mycket men då glömmer de bort att fysisk aktivitet gör så att hjärna kopplar av och det tror jag fler behöver i detta stressiga samhälle som vi lever i.

Fråga 4.
Har viktminskningen påverkat din dagliga fysiska aktivitetsnivå? Om Ja berätta hur, Om Nej berätta varför
Svar: O ja!!!! Varje dag simmar jag 1000m (tar ca 17-20min) går minst 5km med mina 4 hundar, rider min älskade häst 1timma om dagen (fyra dagar i veckan) är på gymmet och lyfter 2 dagar i veckan och cyklar till och från jobbet!
Innan var det en strid på kniven bara att ta sig fram och att röra på mig va egentligen inte så jobbigt men alla blickar och nedvärderande kommentarer gjorde inte att jag såg fram emot att va bland folk.

Fråga 5:
Hur fördelar du energi intaget över dagen?
Svar: Oj, nu blev det lite tuffare att erkänna! Jag måste då erkänna att mat har en väldigt låg prio hos mig! Har jag för mycket att göra så hoppar jag gärna över maten. Äter lite gröt till frukost och väldigt lite under själva dagen men på kvällen så stoppar jag i mig det som kroppen behöver typ grönsaker och kött eller fisk. Har en liten matlåda med till jobbet och den innehåller resterna från maten dagen innan.

Hur ”upplever” du din totala hälsa/välbefinnande i skala 1-5 Valfritt att svara på denna del

1 – Mycket dålig
2 – Dålig
3 – Varken/eller
4 – Bra
5 – min totala hälsa är mycket bra!!!

Namn: Pernilla Ohlsson
Ålder 26 i huvudet men 49 på pappret
Stort tack Pernilla Ohlsson Jag ser fram emot att få följa dig på din framgångsväg den motiverar stort!
Klicka på bilden så hittar du fortlöpande nya artiklar
För att forlöpande ta del av allas Artiklar kommer de att samlas på inlägget du finner genom att klicka på bilden ovan!
      ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Varför artikelserier & Vem är Mia ?
Jag brinner för att ”utbilda människor” till resursstarka individer.
Jag vet själv hur svårt det är att leda sig själv, lyssna till sitt hjärta och med självmedkänsla acceptera och leda sig själv till en hållbar hälsosam livsstil.
Med värme & Kärlek/
Mia Ånemyr
mia.anemyr@gmail.com
Friskvårdsleverantör med stor kärlek till fetma/smärta & familjehälsa